εφαρμοσμένος αντικομμουνισμός

whitearmypropagandaposteroftrotsky.jpgΣτις 3 Οκτωβρίου (ημέρα εορτασμού της επανένωσης των Γερμανιών) του 2003 ο βουλευτής του Χριστιναοδημοκρατικού κόμματος Martin Hohmann εκφώνησε έναν λόγο, ο οποίος κόστισε στο ίδιο την πολιτική του καρριέρα και πυροδότησε στην Γερμανία μια παθιασμένη αντιπαράθεση με επίκεντρο δυό όρους: Tätervolk και Opfervolk (λαός θύτης και λαός θύμα) και πρωταγωνιστές (για μια ακόμα φορά) Γερμανούς και Εβραίους. Εν ολίγοις ο Hohmann αποχαρακτήριζε τους Γερμανούς ως «λαό θύτη» και χαρακτήριζε αντιστρόφως τους Εβραίους ως τέτοιο.


Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η εντύπωση που θα αποκόμιζε κανείς, αν έρχονταν σε μια πρώτη επαφή με την τότε διεξαγόμενη συζήτηση. Ο Hohmann βεβαίως ήταν προσεκτικότερος: δεν απάλασσε συλλήβδην τους Γερμανούς, όπως δεν κατηγορούσε και όλους τους Εβραίους. Αντιθέτως χρησιμοποιούσε με επιδεξιότητα αυτό που θα μπορούσε κανείς να ονομάσει «εφαρμοσμένο αντικομμουνισμό» για να κατηγορήσει τελικά κάποιους Εβραίους και ταυτόχρονα, ακυρώνοντας την συλλογική ευθύνη του γερμανικού λαού να στοχοποιήσει μόνον κάποιους Γερμανούς.

Εν ολίγοις: για όλα (τα εγκλήματα και τα λοιπά δεινά) φταίνε οι άθεοι (έτσι κορυφώνοντας τελείωνε την ομιλία του ο κ. Hohmann).

Στην περίπτωση των Γερμανών, χωρίς διασταγμό κανέναν, οι κεφαλές των εθνικοσοσιαλιστών ονομάζονται άθεοι, αρνητές της χριστιανικής θρησκείας, που κατέληξαν σε θύτες-δολοφόνους ακριβώς εξαιτίας αυτής τους της ιδιότητας. Όλοι οι υπόλοιποι Γερμανοί, που παρέμειναν πιστοί στο θεό δικαιούνται επομένως να απαλλαγούν. Και απαλλάσσονται.

Και στην περίπτωση των Εβραίων; Οι άθεοι Εβραίοι αναζητούνται και φυσικά ανακαλύπτονται ανάμεσα στις τάξεις των επαναστατών που αγωνίστηκαν στο παγκόσμιο εργατικό κίνημα και συγκεκριμένα πρωτοστάτησαν στην ρώσικη επανάσταση.

Ορθά κοφτά: αν επιτρέπεται να ονομάζονται λαός-θύτης οι Γερμανοί λόγω ναζισμού, τότε πρέπει να ονομάζονται λαός-θύτης και οι Εβραίοι, αφού πολλοί Ρώσοι αλλά και Γερμανοί επαναστάτες ήταν Εβραίοι. Λέξη προς λέξη τα λόγια του Hohmann, ο οποίος δεν κρύβει τις πηγές του, αλλά αναφέρεται ρητά (αν και στην αρχή υποκριτικά διφορούμενα) στην περίφημη έννοια «εβραϊκός μπολσεβικισμός» του αμερικανού αυτοκινητοβιομήχανου Ford, που όπως ο ίδιος αναφέρει θυμίζει συνθήματα της ναζιστικής προπαγάνδας. Και το τελευταίο δεν το αναφέρει βέβαια για να αποδυναμώσει την θέση του αυτοκινητοβιομηχάνου (και την δική του) αλλά, χρησιμοποιώντας ένα «παρόλα αυτά» να την ενδυναμώση, παρέχοντας στην συνέχεια ως αδιάσειστα στοιχεία ονόματα Εβραίων που έπαιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο στις επαναστατικές διαδικασίες.

Ο Hohmann σερβίρει την ξαναζεσταμένη σούπα του έχοντας εμπιστοσύνη στα αισθήματα φρίκης που προκαλεί στο ακροατήριό του το άκουσμα λέξεων όπως «επανάσταση», «κομμουνισμός», «μπολσεβίκοι» και ονομάτων όπως «Τρότσκυ», «Λασάλ», «Λούξεμπουργκ». Η αλήθεια είναι ότι ο μάλλον απολίτικος τρόπος με τον οποίο το σημερινό ΚΚ στην Ελλάδα μιλάει για «αντικομμουνισμό» μας έχει κάνει ιδιαίτερα σκεπτικούς έναντι του όρου. Είναι επίσης όμως αλήθεια ότι δεν βρίσκουμε κανέναν άλλο τρόπο να περιγράψουμε την βάση στην οποία τοποθετήσεις όπως αυτή του Hohmann στηρίζονται.

Ε και; θα ρωτήσει κάποιος. Ποιό το πρόβλημα να είναι κανείς αντικομμουνιστής; Σε τελική ανάλυση είναι μια πολιτική θέση. Θα συμφωνήσουμε πλήρως. Και βέβαια είναι μια πολιτική θέση να θρηνεί κανείς για την εκτέλεση του τσάρου και της οικογένειάς του, όπως κάνει ο Hohmann. Είναι μια πολιτική θέση να κρίνει κανείς συλήβδην μια ολόκληρη εποχή με κορυφαία πολιτικά γεγονότα και τρομακτικές μεταπτώσεις. (Ίσως μάλιστα να είναι ακριβώς μια θέση, όπως το να έλεγε κανείς ότι ο Οιδίποδας δεν είναι τίποτα άλλο από δολοφόνος.) Ο αντικομμουνισμός είναι αναμφίβολα μια πολιτική θέση, η οποία, στην περίπτωση του Hohmann τουλάχιστον αλλά όχι μόνο, συνοδεύεται από την επίσης απερίφραστη καταδίκη της Γαλλικής Επανάστασης και την προβολή της πίστης στον θεό ως μοναδικής αποδεκτής πολιτικής στάσης. Κανείς δεν θα υποστήριζε ποτέ ότι οι νοσταλγοί της Ιεράς Συμμαχία, όπως και η Ιερά Συμμαχία η ίδια, δεν είχαν πολιτική θέση. Είναι σημαντικό όμως να ξέρουμε ποιες είναι οι ορίζουσές της.

Στην λυσσαλέα αντιπαράθεση που ξέσπασε μετά την ομιλιά του Hohmann ως αντιπαλοί του εμφανίστηκαν κυρίως οι εβραικές οργανώσεις και οι αθεϊστικές οργανώσεις, ενώ το πολιτικό κατεστημένο της Γερμανίας έκρινε ότι δεν μπορεί να υποδεχτεί τον λόγο του χριστιναδημοκράτη πολιτευτή και τον φορέα του. Μόνο ο υποστηρικτής του Hohmann αναθεωρητής ιστορικός Ernst Nolte, περίφημος για την θέση του ότι το «Αρχιπέλαγος Γκουλάγκ» υπερέχει λογικά και ποσοτικά (επομένως και ηθικά) του Ολοκαυτώματος, αναδεικνύει ότι στην καρδιά του λόγου του Hohmann βρίσκεται η ριζική του αντιπαράθεση με το παράδειγμα της εργατικής επανάστασης, και σε τελική ανάλυση με το παράδειγμα της επανάστασης συνολικά.

Αυτό είναι, νομίζουμε, που σήμερα έχει πραγματικό πολιτικό ενδιαφέρον: από την μία είμαστε υποχρεωμένοι σε ειλικρινή ανατομία της τελικής αποτυχίας της επανάστασης του Οκτώβρη να πραγματοποιήσει τους διακηρυγμένους της στόχους· από την άλλη καλούμαστε να τοποθετηθούμε στο ερώτημα, αν το παράδειγμα της εργατικής επαναστασης είναι συλλήβδην εγκληματικό ή απελευθερωτικό. Στο ερώτημα αυτό ο Hohmann και οι όμοιοί του διαλέγουν, όπως είναι λογικό, την απάντηση των αυτοκινητοβιομηχάνων και της θείας απαρασάλευτης τάξης. Και όπως επίσης είναι λογικό, όσοι ασφυκτιούν στα δεσμά αυτής της θείας τάξης θα επιλέγουν πάλι και πάλι τον δρόμο της απελευθέρωσης.

Η ομιλία του Hohmann. Μια κριτική προσέγγιση στην ομιλία του Hohmann. Το άρθρο του Ernst Nolte. Για την υπόθεση Hohmann πολύ ενδιαφέρον και το άρθρο της Wikipedia.

Advertisements

2 Σχόλια to “εφαρμοσμένος αντικομμουνισμός”

  1. θυμάσαι και την προσπάθεια να κατακυρωθεί σχετικό ψήφισμα από το Ευρωκοινοβουλιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης πριν από μερικούς μήνες; Στο ίδιο πνεύμα ακριβώς.

    Δεν τον ήξερα τον κύριο. Μωρέ μπράβο…

  2. Ναι, και η προσπάθεια καρποφόρησε, τα ψηφίσματα επικυρώθηκαν. Είχε γράψει τότε ο Στάθης στην Ελευθεροτυπία έναν ωραίο Ναυτίλο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: