η Γερμανία πάει ξανά στο (ελληνικό) σχολείο: η «καινοτομία» των αναπληρωτών

Πέντε γερμανικά κρατίδια, μερικά από τα οποία ανήκουν στα πλουσιότερα, ακολουθούν ένα εξαιρετικά προοδευτικό σύστημα πρόσληψης νέων εκπαιδευτικών. Εξαιρετικά προοδευτικό για τα γερμανικά δεδομένα, διότι στα ελληνικά σχολεία το σύστημα αυτό εφαρμόζεται εδώ και αρκετά χρόνια σημειώνοντας παταγώδη επιτυχία. Είναι κρίμα, ότι μόλις τώρα, τόσο αργά, κάποιες χώρες αντιλαμβάνονται τα εκπληκτικά του πλεονεκτήματα και το ακολουθούν. Έστω όμως. Ο δρόμος της σύγκλισης δεν είναι εύκολος. Χρειάζεται μεγάλη γενναιότητα και συστηματική δουλειά εκ μέρους των γερμανών. Είναι όμως σημαντικό ότι κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση.

Αρκετές χιλιάδες νέοι εκπαιδευτικοί απολύθηκαν φέτος, με το τέλος της σχολικής χρονιάς και επαναπροσλήφθηκαν μόλις άρχισε η καινούργια. Στο διάστημα που ήσαν απολυμένοι ζούσαν από το επίδομα ανεργίας. Οι οπωσδήποτε πρωτόγονοι όσον αφορά τις εργασιακές σχέσεις γερμανοί δεν έχουν καμία λέξη που να περιγράφει αυτή την μορφή εργασίας, χρησιμοποιούν πρόχειρες λύσεις, όπως «συμβόλαια ορισμένου χρόνου». Είναι φανερό, ότι μέχρι να φτάσουν στο επίπεδο του όμορφου, ποικίλου ελληνικού τοπίου αναπληρωτών, με τις διάφορες υποδιαιρέσεις τους ανάλογα με τις χρονιές υπηρεσίας και ωρομισθίων καθηγητών και δασκάλων πρέπει να κάνουν ακόμα πολλά και δύσκολα βήματα.

Γιατί οι δυσκολίες της σύγκλισης είναι μεγάλες. Ο γερμανικός ΟΑΕΔ (Bundesagentur für Arbeit) φέρνει αντιρρήσεις, γιατί πληρώνει αυτός τους απολυμένους τους μήνες του καλοκαιριού. Αλλά και ο τύπος τηρεί εχθρική στάση απέναντι στην καινοτομία. Παράδειγμα η Frankfurter Allgemeine· κάτω από τον λαϊκίστικο τίτλο: «Κρατίδια στέλνουν εκπαιδευτικούς στην ανεργία» παρατίθεται το χειρότερο δείγμα κινδυνολογίας και εσκεμμένης αμαύρωσης των προτερημάτων του νέου συστήματος. Οι εκπαιδευτικοί νιώθουν τάχα ανασφάλεια, δεν μπορούν, λέει, να προετοιμαστούν κατάλληλα για το μάθημα, οι μαθητές υφίστανται τις δυσμενείς συνέπειες μιας «patchwork-διδασκαλίας».

Κινδυνολογεί χυδαία, σαν κομμουνιστική φυλλάδα, η συντηρητική FAZ (ένα από τα πρότυπα της δικής μας Καθημερινής) και αρνείται να δει την ανανεωτική δύναμη της νέας (το λέμε ξανά: για την γερμανία νέας) πρακτικής. Κρίμα για την καλή εφημερίδα.

 

Ευτυχώς που οι εκπαιδευτικές διευθύνσεις των κρατιδίων έχουν θωρακιστεί απέναντι στην απειλή και τεκμηριώνουν πάντα τις απολύσεις με ατράνταχτα επιχειρήματα. Και δεν πτοούνται: τα νέα συμβόλαια είναι και πάλι σε ικανοποιητικό ποσοστό συμβόλαια ορισμένου χρόνου.

Από την δική μας σκοπιά, το μόνο προβληματικό σημείο που εντοπίζουμε στην νέα πολιτική προσλήψεων στα σχολεία είναι ότι οι γερμανοί «αναπληρωτές» προσλαμβάνονται έγκαιρα, λίγο πριν την έναρξη της χρονιάς. Είναι σαφές ότι μένουν να γίνουν ακόμα κρίσιμα βήματα μέχρι την πραγματική σύγκλιση. Οι γερμανοί έχουν να διδαχθούν πολλά ακόμα από τα ελληνικά πρότυπα, δείχνουν όμως αξίεπαινη φιλομάθεια. Ίσως ο Υπουργός Παιδείας κ. Στυλιανίδης (που έχει και καλούς δεσμούς με την Γερμανία) πρέπει να διαφωτίσει τους ομολόγους του των γερμανικών κρατιδίων και να μεταδώσει το με σκληρή και συστηματική δουλειά αποκτημένο know-how των «προσλήψεων λίγο πριν τελειώσει η χρονιά».

.

.

.

Αν ακόμα και μια άκρως συντηρητική εφημερίδα, που στηρίζει αναφανδόν την νεοφιλελεύθερη οικονομική πολιτική, επισημαίνει συνοπτικά αλλά καίρια την καρδιά του προβλήματος των αναπληρωτών, και καταγγέλλει την «καινοτομία»,

Αν είναι τα πλουσιότερα κρατίδια που εφαρμόζουν το νέο σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών με συμβόλαιο ορισμένου χρόνου,

τότε είναι οι γερμανικές προσπάθειες μίμησης της ελληνικής πολιτικής διορισμών στην εκπαίδευση μια καλή αφορμή να ξανα-αναρωτηθούμε για αυτό που έχουμε τόσα χρόνια δεχθεί ως δεδομένο στην Ελλάδα: τον «θεσμό» των αναπληρωτών και ωρομίσθιων καθηγητών, την σταθερή πολιτική επιλογή ΠΑΣΟΚ και ΝΔ που εξαναγκάζει χιλιάδες επιστήμονες δασκάλους και καθηγητές σε εξευτελιστική ομηρία και καταδικάζει τα σχολεία στην μιζέρια.

Υ.Γ. Και ας μην ξεχνάμε ότι η κατάσταση που διαμόρφωσε η επιλογή «διορίζω αναπληρωτές στην θέση των μονίμων» παρείχε ένα καθοριστικής σημασίας επιχείρημα για την κατάργηση της επετηρίδας.

Advertisements

7 Σχόλια to “η Γερμανία πάει ξανά στο (ελληνικό) σχολείο: η «καινοτομία» των αναπληρωτών”

  1. καλά, μιλάμε, είναι πολύ πίσω οι Γερμανοί.
    γέλασα για να πω την αλήθεια.
    πικρά, αλλά γέλασα.

    ξέρεις, είναι οξύμωρος ο όρος «αναπληρωτης» διότι δηλώνει αυτόν που πληροί προσωρινά την θέση κάποιου άλλου (πχ ασθενούς, εγγύου κλπ). αυτές οι χιλιάδες τόσα χρόνια αναπληρώνουν… συνταξιούχους!

  2. όντως πολύ πίσω, αλλά καταβάλλουν φιλότιμες προσπάθειες. και στην Γερμανία πάντως μόνιμες θέσεις πληρούν. έχουν αρχίσει σου λέω να μαθαίνουν καλά. Μέχρι που σκεφτόμαστε ότι το ποστ είναι πίσω από την πραγματικότητα: ίσως ο Στυλιανίδης τους παραδίδει ήδη ιδιαίτερα.

  3. Σιγά σιγά θα γίνουν Ευρώπη και αυτοί.
    Σιγά μην τη γλιτώνανε.

  4. Το χειρότερο είναι ότι μετά (αφού τους μεταλαμπαδεύσουμε τα φώτα μας) θα αρχίσουμε να τους αντιγράφουμε. Για παράδειγμα οι γερμανοί δάσκαλοι, ως κρατικοί υπάλληλοι, δεν έχουν το δικαίωμα να απεργούν. Βολικά δεν θα του ερχόταν του Σεμνοτάπεινου και του υπουργού του κάτι τέτοιο;

  5. Έτσι θα γίνει. Η κάθε πλευρά θα κρατήσει τα καλά της άλλης.
    Τα άχρηστα θα τα ξεφορτωθούμε.
    Πρό-οδος ή προ-αδιέξ-οδός;

  6. Αμέ. Αυτό είναι το νόημα της σύγκλισης. Τα άχρηστα (δασκάλους, καθηγητές, συνταξιούχους …) να τα ξεφορτωθούμε. Και αφήστε κατά μέρος τα λογοπαίγνια. Πρόσοδος και τα σύνθετά της (προσοδοφόρος κλπ.), αυτό μετράει.

  7. Επιτέλους η Ελλάδα στην θέση που της ανήκει…
    Του οδηγού:)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: